4181

Traktat o emotikonach (I)

.

Poruszają nas rzeczy wycięte ze swego otoczenia, zwierzęta spod stołu, ludzie wyrwani z kontekstu, budzą naszą sympatię. Dlatego z takim zacięciem kibicujemy psom lub kotom usuniętym z natury, wklejonym do internetu. Używamy przy tym wszystkich tych wodnistych słów, których nie użylibyśmy nigdy, w innych okolicznościach. W ciekawy sposób efekt ten (wytnij/wklej) wykorzystują księża katoliccy, którzy pokazują się chętnie na szkolnych dyskotekach w sutannach albo pozują do zdjęć na siodełkach harleyów. Chcąc się przypodobać dzieciarni, pozornie porzucają swoją ideologię, ukrywają ją za obłudnym uśmiechem i falującą sutanną. Ja na przykład w ten sposób wykorzystałem do swoich potrzeb pewną popularną piosenkarkę, wyrwałem ją z kręgu popkultury i umieściłem w swoim sentymentalnym imaginarium. Piosenki z jej wczesnych płyt przypominają mi moją młodość, teksty wydają się być głębokie, poruszające, a muzyka jest najlepsza na świecie.

Ostatnio śnią mi się moje miejsca prac wszelakich, w których sprowadzony jestem do roli pracownika, wklejony w  pracowniczą atmosferę sal fabrycznych, biurowych. W tych pracowniczych koszmarach najczęściej błąkam się po korytarzach pytając nieznajomych o drogę, nieustannie spoglądając na zegarek (w rzeczywistości nie noszę zegarka). Myślę sobie, że ten hipnotyczny, wepchnięty na rękę śniącego zegarek, ma mu przypominać o powinnościach, o nieprzystosowaniu, wywoływać u niego poczucie winy. Wycięty z rzeczywistości (z czyjejś ręki), a następnie osadzony na ręce śniącego zegarek, ma za zadanie poruszać nim nieprzerwanie, wytrącać go z równowagi, powodować by zaczął rozczulać się nad sobą, wystraszył się – i w końcu – zaczął błagać o litość.

Skomentuj

